PROBLEMY 2022-2023

PROBLEM 1:
PIRACI W POGONI ZA SKARBEM

Opowieści o piratach mogą być inspiracją zarówno dla artystów, jak i dla inżynierów… Zadanie polega na odegraniu przedstawienia o kompanii korsarzy, którzy zbudowanym przez drużynę pojazdem, stylizowanym na piracki statek, wyprawią się w rejs, by odzyskać pewien skradziony skarb. Wehikuł przewiezie przynajmniej dwóch zawodników – w tym jednego odgrywającego rolę kapitana piratów, ulegnie widocznemu uszkodzeniu w boju z morskim monstrum strzegącym skarbu, załaduje zdobyty łup na pokład, zmieni kierunek podróży i powróci tam, skąd wyruszył. Na scenie zaistnieje też piracka bandera i zabrzmi piracka pieśń.

PROBLEM 2:
MACHINA MA MOC

Kiedy moc maszyny tkwi w jej złożoności, a kiedy w prostocie? W historii pokazanej przez odyseuszy pewien wyjątkowy wynalazca zaprezentuje misterną machinę, która coś nieskomplikowanego robi w niepotrzebnie skomplikowany sposób. Skonstruowane przez drużynę urządzenie musi działać samoczynnie za każdym razem, gdy zostanie uruchomione – który to moment zawsze wskazać powinien taki sam sygnał startu. Cykl pracy machiny będzie obejmować sekwencję trzech następujących po sobie czczych czynności, z których dopiero ostatnia poprzedza wykonanie zasadniczego zadania – w istocie bardzo prostego. Dwie czcze czynności zawodnicy wybiorą z podanych list, a jedną wymyślą sami. Częścią rozwiązania będzie także kostium zmieniający wygląd adekwatnie do emocji noszącej go postaci oraz scenografia wyobrażająca iMachinarium, czyli laboratorium wyjątkowego wynalazcy.

PROBLEM 3:
TWOJA TROJA

Antyczna grecka mitologia niesie ze sobą przesłania aktualne do dziś… Sedno zadania polega na wymyśleniu i wystawieniu autorskiego spektaklu, będącego twórczą interpretacją legendy o koniu trojańskim. Tak jak w oryginale, tak i w drużynowej wersji ktoś wpadnie na pomysł, jak kreatywnie pokonać przeszkodę z pozoru nie do pokonania – swoiste „mury Troi”. Na scenie pojawi się posąg, który wpierw ożyje, a później ponownie zastygnie w bezruchu – choć wyglądać będzie już wyraźnie inaczej. Wystąpi też postać znana z „Iliady” Homera oraz nietuzinkowy „chór grecki”, który śpiewem na żywo trzykrotnie uzupełni lub rozwinie akcję przedstawienia.

PROBLEM 4:
W POSZUKIWANIU STRUKTURY

Dobry budowniczy potrafi to, co widać, uczynić niewidocznym! Drużyna powinna zaprojektować i wykonać – wyłącznie z drewna balsa i opcjonalnie kleju – jedną strukturę złożoną z trzech osobnych części, z których każda na początku występu będzie gdzieś na scenie „ukryta na widoku”. Podczas konkursu zawodnicy najpierw poszczególne elementy ukażą oczom publiczności, potem zmontują je w całość, a następnie kompletną konstrukcję poddadzą próbie podtrzymania jak największego ciężaru. Za udźwig budowli zespół może otrzymać tak samo dużo punktów, co za inscenizację, w której fabułę wplecione będzie nakładanie odważników na strukturę, sprytny sztukmistrz wykonujący dwie magiczne sztuczki, bonusowy bohater pomagający przy jednym z trików, a także niebanalny poemat o poszukiwaniu.

PROBLEM 5:
DRAMA NA MAKSA!

Z czego warto, a z czego nie warto robić dramatu? Drużyna ma za zadanie zaprezentować komiczną opowieść o perypetiach pewnego Dramanamaksiarza, który do zwyczajnych zdarzeń podchodzi w przesadnie zaaferowany i ekspresyjny sposób. Bohater ten znajdzie się w trzech różnych pospolitych sytuacjach. W każdej z nich okaże inną melodramatyczną manierę, tzn. swym zachowaniem da dobitny wyraz nadmiernemu rozemocjonowaniu. Okaże się, że w dwóch przypadkach wyolbrzymiona reakcja nie przystawała do okoliczności, ale w jednym była uzasadniona, pomimo że inni ją zignorowali… W spektaklu pojawi się ponadto coś, co fizycznie urośnie, jeden kostium wyobrażający dwie odmienne postacie i soda oczyszczona – czyli substancja trywialna i ekscytująca zarazem!

PROBLEM DLA JUNIORÓW:
DINUSIE NA DEFILADZIE

Każde dziecko wie, że dinusie są fajniusie! Najmłodsi odyseusze powinni przygotować krótki występ, którego częścią będzie efektowna parada prehistorycznych stworów. W uroczystym pochodzie wezmą udział przynajmniej trzy różne dinozaury: jeden zmyślony przez drużynę, którego pewien pasjonat paleontologii „odkryje” w jakimś zaskakującym miejscu, jeden prawdziwy – zabawnie odgrywany przez zawodnika przebranego w kostium – i drugi prawdziwy, wyobrażony przez dowolnego rodzaju dzieło sztuki. Kolorowy korowód poprowadzi wodzirej parady, przygrywający na instrumencie muzycznym stworzonym przez członków zespołu.

Skip to content